kancelaria@wruk.pl
+ 48 661 611 500
Maciej Wruk
Kancelaria Radcy Prawnego
BLOG
W przypadku gdy interpretacja przepisów ustawy budzi poważne wątpliwości lub wywołuje rozbieżności w orzecznictwie, Prezes UZP może wydać opinię w tym zakresie.
Jednym z zadań Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych określonych w art. 469 ustawy PZP jest obowiązek dążenia do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów o zamówieniach, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz trybunałów. Działaniem urealniającym ten obowiązek Prezesa UZP jest m.in. regulacja przewidziana w art. 471 ustawy PZP. W myśl tego przepisu Prezes UZP wydaje opinie, w których przedstawia interpretację przepisów ustawy budzących poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie, przy uwzględnieniu orzecznictwa Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, sądów powszechnych oraz Krajowej Izby Odwoławczej.
Z tego artykułu dowiesz się między innymi:
Kto jest uprawniony do złożenia wniosku o wydanie opinii?
W przypadku poprzedniej ustawy PZP z 2004 r. krąg wnioskodawców był ograniczony. Prezes UZP był bowiem zobowiązany pozostawić wniosek o wydanie opinii bez rozpoznania, jeżeli wniosek został złożony przez podmiot świadczący profesjonalne usługi prawne. W obecnej ustawie PZP żadnych wyjątków już nie przewidziano. Wystąpić z wnioskiem o opinię może bowiem każdy podmiot, a więc np. zarówno zamawiający, wykonawca, organizacja społeczna jak i nawet podmiot świadczący profesjonalne usługi prawne.
Warto dodać, że opinia nie musi być wydana jedynie na wniosek. Jeżeli bowiem Prezes UZP sam dostrzeże, że interpretacja przepisów ustawy PZP budzi poważne wątpliwości lub wywołuje rozbieżności w orzecznictwie, to może wydać stosowną opinię z urzędu.
Wymogi formalne wniosku o wydanie opinii
Zgodnie z art. 471 ust. 2 ustawy PZP, wniosek o wydanie opinii, powinien zawierać uzasadnienie, w którym w szczególności:
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wniosek był bardziej rozbudowany. Z pewnością warto przytoczyć odpowiednie rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądów (w tym zwłaszcza Sądu Zamówień Publicznych), a także poglądy doktryny, czy opisać aktualnie przyjęta praktykę. Istotne jest jednak, żeby zagadnienie prawne dotyczyło interpretacji przepisów budzących poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie. Pomocne może być również wskazanie we wniosku, która interpretacja przepisów jest według wnioskodawcy prawidłowa. Warto również wskazać w uzasadnieniu korzystne i niekorzystne skutki przyjęcia danej wykładni przepisów za prawidłową.
Bez wątpienia sporządzenie wniosku powinno być poprzedzone dogłębną analizą prawną. Z tego względu często może być konieczne zwrócenie się do specjalisty z zakresu zamówień publicznych. Wnioskodawca powinien pamiętać, że opinia Prezesa UZP może ustrzec go przed naruszeniem przepisów prawa i tym samym stanowić swego rodzaju zabezpieczenie przed ewentualną kontrolą.
Kiedy wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia?
Prezes Urzędu pozostawia wniosek o wydanie opinii bez rozpatrzenia, jeżeli nie dotyczy on przepisów ustawy budzących poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie bądź też, gdy jest nieprawidłowo uzasadniony. Oczywiście wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia również wtedy, kiedy w ogóle nie będzie posiadał uzasadnienia.
Co powinna zawierać opinia Prezesa UZP?
Ustawa PZP wymaga, aby opinia Prezesa UZP zawierała w szczególności:
Termin na sporządzenie opinii przez Prezesa UZP
Niestety ustawa PZP nie przewiduje maksymalnego terminu na sporządzenie opinii przez Prezesa UZP. Jeżeli więc wnioskodawca posiada istotny interes w szybkim uzyskaniu opinii warto o tym wspomnieć we wniosku.
Co ciekawe, ustawa PZP nie nakazuje Prezesowi UZP poinformować wnioskodawcy o przyjęciu jego wniosku do rozpatrzenia. Nie można więc wykluczyć sytuacji, w której wnioskodawca może nie otrzymać jakiejkolwiek odpowiedzi od Prezesa UZP.
Czy opinia Prezesa UZP jest wiążąca?
Ustawodawca, podobnie jak w przypadku poprzedniej ustawy PZP, w nowej ustawie również nie przesądził o charakterze opinii wydawanych przez Prezesa UZP na podstawie art. 471 ustawy PZP. Co więcej, na uzyskanie opinii o treści niesatysfakcjonującej wnioskodawcę nie służy żaden środek zaskarżenia. Tak więc należałoby przyjąć, że dostosowanie się do wniosków płynących z tych opinii jest dla wnioskodawcy dobrowolne. Absolutnie nie można jednak negować przydatności opinii Prezesa UZP dla zamawiających, wykonawców, organów kontroli, KIO i innych podmiotów.
Gdzie można znaleźć opinie wydane przez Prezesa UZP?
Prezes UZP zamieszcza opinię wydaną z urzędu na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Aktualnie strona internetowa UZP znajduje się pod następującym adresem: https://www.gov.pl/web/uzp/. Niestety nie przewidziano obowiązku zamieszczenia na stronie internetowej opinii Prezesa UZP wydanej na wniosek.
BLOG prowadzi:
MACIEJ WRUK
- radca prawny, specjalista z zakresu zamówień publicznych i prawa cywilnego
Maciej Wruk
Kancelaria Radcy Prawnego
+48 661 611 500
kancelaria@wruk.pl
ul. Wagi 30/5, 61-244 Poznań
nr konta bankowego: 31 2490 0005 0000 4500 4899 1416
NIP
782-239-76-71
REGON
302127528
Zapraszam do kontaktu!
Znajdziesz mnie także na:
© Copyright by Maciej Wruk, Poznań 2020