kancelaria@wruk.pl

 

+ 48 661 611 500

Maciej Wruk

Kancelaria Radcy Prawnego

BLOG

— Zamówienia publiczne w praktyce  —

Termin określenia wartości zamówienia

01 listopada 2021

Wartość zamówienia musi być aktualna w momencie wszczęcia postępowania.

 

Każde postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego wymaga wcześniejszego określenia wartości zamówienia. Nowa ustawa PZP, podobnie jak poprzednia regulacja, określa nie tylko zasady ustalania wartości zamówienia przez zamawiającego, ale także ramy czasowe dokonania tej czynności.

 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

 

 

Termin określenia wartości dla dostaw i usług

 

W myśl art. 36 ust. 1 nowej ustawy PZP, ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi.

 

Kiedy dokładnie następuje moment wszczęcia postępowania? Odpowiedź można znaleźć w art. 7 ust. 18 nowej ustawy PZP, który zawiera definicje postępowania o udzielenie zamówienia. Moment wszczęcia postępowania należy utożsamiać z momentem przekazania albo zamieszczenia ogłoszenia, przekazania zaproszenia do negocjacji albo zaproszenia do składania ofert.

 

 

Termin określenia wartości dla robót budowlanych

 

W przypadku robót budowlanych termin określenia wartości zamówienia jest dwukrotnie dłuższy. Zgodnie z art. 36 ust. 1 nowej ustawy PZP, ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane.

 

 

Zamówienie udzielane w częściach

 

Ustawa wprowadza szczegółową regulację dla zamówień udzielanych w częściach. W przypadku bowiem zamówień udzielanych w częściach, powyższe terminy (tj. 3 lub 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia) odnoszą się do wszczęcia pierwszego z postępowań. Nawet zatem jeżeli postępowanie obejmujące drugą lub kolejną cześć zamówienia, zostanie wszczęte odpowiednio po 3 lub 6 miesiącach od dnia ustalenia wartości zamówienia dla wszystkich części, wartości nie ustala się ponownie dla tych części. Wart dodać, że nie dokonuje się również aktualizacji wartości zamówienia, jeżeli wszczęto już postępowanie w zakresie pierwszej części.

 

 

Obowiązek aktualizacji wartości zamówienia

 

W przypadku, gdy maksymalne terminy dla ustalenia wartości zamówienia zostaną przekroczone zamawiający powinien dokonać aktualizacji wartości zamówienia lub dokonać nowego oszacowania. Nawet jeżeli wartość ostatecznie pozostanie taka sama, to w dokumentacji powinien pozostać ślad dokonania tych czynności (np. odpowiednia notatka).

 

Czasami aktualizacja lub nowe oszacowanie konieczne będzie dużo wcześniej. Jeżeli bowiem po ustaleniu wartości zamówienia nastąpi zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie, przepisy ustawy wymagają, aby zamawiający przed wszczęciem postępowania dokonał zmiany wartości zamówienia. Zamawiający powinien w takim przypadku dokonać aktualizacji wartości zamówienia lub dokonać nowego oszacowania.

 

Jak to wygląda w praktyce? Na przykład, jeżeli wartość zamówienia ustalono na podstawie rozeznania rynku to konieczne będzie ponowienie tej czynności. Z kolei, gdy wartość zamówienia na roboty budowlane ustalono na podstawie kosztorysu inwestorskiego, należałoby sprawdzić, czy poszczególne ceny nie uległy w tym czasie zmianie i w razie potrzeby je zaktualizować.

 

Warto dodać, ze nie jest możliwa zmiana wartości zamówienia po wszczęciu postępowania. Oczywiście zamawiający zawsze ma możliwość zwiększenia kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Kwota ta w żadnym przypadku nie musi jednak pokrywać się z ustaloną wcześniej wartością zamówienia.

 

 

Skutki naruszenia art. 36 ust. 1 nowej ustawy PZP

 

Prawidłowe określenie wartości zamówienia jest bardzo istotne. Wartość zamówienia wpływa bowiem na wiele aspektów w zamówieniach publicznych. Wartość zamówienia będzie wyznaczać przede wszystkim obowiązek (lub jego brak) stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (gdy wartość zamówienia jest równa lub przekracza 130 tys. zł), czy też obowiązek stosowania odpowiedniego trybu (istotne w tym zakresie będą progi unijne, o których możesz dowiedzieć się więcej w innym moim artykule pod tym linkiem).

 

Nic wiec dziwnego, że naruszenie przepisów dotyczących ustalania wartości zamówienia, w tym przekroczenie maksymalnych terminów ustalenia tej wartości lub brak obowiązkowej aktualizacji, może spotkać się z poważnymi konsekwencjami. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych ustalenie wartości zamówienia publicznego lub jego części lub konkursu, jeżeli miało wpływ na obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych albo na zastosowanie przepisów dotyczących zamówienia publicznego o niższej wartości.

 

Dla spokoju ducha, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, dobrze jest każdorazowo sprawdzić, kiedy dokonano ustalenia wartości zamówienia i w razie potrzeby dokonać nowego oszacowania lub zaktualizować wartość zamówienia.

 

Wróć na BLOG →

Zaciekawił Cię artykuł? Sprawdź najnowsze wpisy na blogu:

19 grudnia 2023
Prezes UZP obwieścił nowe progi unijne, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. Komisja Europejska co 2 lata weryfikuje progi unijne i w razie potrzeby dokonuje ich korekty. Jednocześnie
01 sierpnia 2023
  Na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości został zamieszczony kolejny mój artykuł pt. "Podział zamówienia publicznego – udział MŚP w zamówieniach o dużej wartości". Z artykułem jest dostępny pod tym linkiem.
07 lutego 2023
W przypadku gdy interpretacja przepisów ustawy budzi poważne wątpliwości lub wywołuje rozbieżności w orzecznictwie, Prezes UZP może wydać opinię w tym zakresie. Jednym z zadań Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych określonych

BLOG prowadzi:

MACIEJ WRUK

- radca prawny, specjalista z zakresu zamówień publicznych i prawa cywilnego

Więcej o mnie →

Moje specjalizacje →

Kontakt

Twój e-mail (wymagane):

Twój numer telefonu:

Treść wiadomości (wymagane):

Oświadczam, że zapoznałam/em się z Polityką prywatności. (wymagane)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Kancelarię Radcy Prawnego Maciej Wruk moich danych osobowych zawartych w niniejszym formularzu w celu skontaktowania się ze mną w opisanej sprawie. (wymagane)

 

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Maciej Wruk

Kancelaria Radcy Prawnego

+48 661 611 500

kancelaria@wruk.pl

ul. Wagi 30/5, 61-244 Poznań

nr konta bankowego: 31 2490 0005 0000 4500 4899 1416

NIP

782-239-76-71

REGON

302127528

Zapraszam do kontaktu!

 

Znajdziesz mnie także na:

© Copyright by Maciej Wruk, Poznań 2020