kancelaria@wruk.pl

 

+ 48 661 611 500

Maciej Wruk

Kancelaria Radcy Prawnego

BLOG

— Zamówienia publiczne w praktyce  —

Usługi, dostawy i roboty budowlane w nowej ustawie PZP

10 stycznia 2022

Prawidłowe określenie charakteru danego zamówienia jest istotne dla właściwego stosowania ustawy PZP.

 

Zamówienie jest to umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług. Określenie czy dane zamówienie publiczne jest usługą, dostawą czy robotami budowlanymi jest kluczową czynnością poprzedzającą udzielenie zamówienia publicznego. Umożliwia bowiem przede wszystkim dobór właściwej metody szacowania wartości zamówienia. W konsekwencji może wpływać nawet na to czy zastosujemy ustawę PZP, czy też nie.

 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

 

 

Dostawy

 

Definicja dostaw zawarta jest w art. 7 pkt 4 nowej ustawy PZP. Zgodnie z przepisem tego artykułu, przez dostawy należy rozumieć nabywanie produktów, którymi są rzeczy ruchome, energia, woda oraz prawa majątkowe, jeżeli mogą być przedmiotem obrotu, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu z opcją lub bez opcji zakupu, które może obejmować dodatkowo rozmieszczenie lub instalację. Na pierwszy plan w definicji dostaw przebija się "nabywanie produktów", zaś charakter danej umowy ma znaczenie drugorzędne. Oczywiście zawarte w definicji wyliczenie umów uregulowanych w Kodeksie cywilnym ma charakter przykładowy.

 

Warto także zauważyć, że dostawa w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych jest odmienna od tej zawartej w Kodeksie cywilnym. Dostawą w rozumieniu art. 605 KC jest wytworzenie przez dostawcę rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku oraz ich dostarczenie częściami albo periodycznie w zamian za odebranie tych rzeczy przez odbiorcę i zapłacenie ceny.

 

 

Roboty budowlane

 

Definicja robót budowlanych zawarta w art. 7 ust. 21 nowej ustawy PZP, na pierwszy rzut oka, wydaje się być dość skomplikowana. Upraszczając - przez roboty budowlane należy rozumieć:

  1. wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych:
    1. określonych w załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE (czyli tzw. dyrektywy klasycznej),
    2. określonych w załączniku I do dyrektywy 2014/25/UE (czyli tzw. dyrektywy sektorowej),
    3. objętych działem 45 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2195/2002 (Wspólny Słownik Zamówień CPV),

     lub

  1. wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie obiektu budowlanego,

     lub

  1. realizację obiektu budowlanego za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.

 

Spróbujmy rozbić tę definicję na czynniki pierwsze:

 

Ad. 1 - Wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych

 

Po pierwsze, robotami budowlanymi w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych jest wykonanie (lub dodatkowo jeszcze zaprojektowanie) konkretnych robót wskazanych w załączniku nr II do dyrektywy klasycznej, załączniku nr I do dyrektywy sektorowej lub w dziale 45 Wspólnego Słownika Zamówień. Warto dodać, że każdy z tych dokumentów wskazuje w zasadzie tożsamy zakres i sprowadza się do następujących robót:

 

  • przygotowanie terenu pod budowę

  • wznoszenie kompletnych obiektów budowlanych lub ich części; inżynieria lądowa i wodna

  • wykonywanie instalacji budowlanych

  • wykonywanie robót budowlanych wykończeniowych

  • wynajem sprzętu budowlanego i burzącego wraz z obsługą operatorską

 

Ad. 2 - Wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie obiektu budowlanego

 

Po drugie, do robót budowlanych należy zaliczyć wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie obiektu budowlanego. Definicja obiektu budowlanego znajduje się w art. 7 pkt 14 nowej ustawy PZP. Zgodnie z przepisem tego artykułu przez obiekt budowlany należy rozumieć wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną.

 

Definicja obiektu budowlanego jest autonomiczna w stosunku do definicji właściwych dla przepisów Prawa budowlanego. Kładzie ona przede wszystkim nacisk na możliwość samoistnego spełnienia przez dany obiekt funkcji gospodarczej lub technicznej. W zależności więc od danego przypadku, za jeden obiekt budowlany może zostać uznany jeden budynek (np. budynek szkoły), jak i klika budynków (np. klika budynków szpitala połączonych łącznikami). Pomocny w zakresie określenia odrębności danych obiektów budowlanych może być projekt budowlany. Przeważnie projekt budowlanych dotyczy bowiem jednego obiektu budowlanego.

 

Ad. 3 - Realizacja obiektu budowlanego

 

Po trzecie, również realizacja obiektu budowlanego za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego, będzie robotami budowlanymi w rozumieniu nowej ustawy PZP. Przez realizację obiektu budowlanego należy rozumieć nie tylko sytuację, w której wykonawca ma wykonać gotowy obiekt budowlany, ale także umowy, których przedmiotem będzie wykonanie obiektu budowlanego zgodnego z wymaganiami zamawiającego na gruncie niestanowiącym własności zamawiającego, a następnie przeniesienie własności lub innych praw do gotowego obiektu na zamawiającego. Należy podkreślić, że w takim przypadku zamawiający nie może skorzystać z wyłączenia stosowania ustawy PZP na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 6 nowej ustawy PZP (zgodnie z przywołanym przepisem ustawy PZP nie stosuje się do nabycie własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości).

 

 

Usługi

 

Definicja usług jest dużo bardziej zwięzła niż definicja dostaw czy definicja robót budowlanych. W myśl art. 7 pkt 28 nowej ustawy PZP przez usługi należy po prostu rozumieć wszelkie świadczenia, które nie są robotami budowlanymi lub dostawami.  Tym samym, niemożliwość zakwalifikowania danego zamówienia jako roboty lub dostawy oznaczać będzie, że zamówienie to jest usługą.

 

 

Zamówienia obejmujące równocześnie usługi, dostawy lub roboty budowlane

 

Jakie przepisy ustawy stosować, kiedy mamy do czynienia z zamówieniami mieszanymi? W myśl art. 27 nowej ustawy PZP, jeżeli zamówienie obejmuje równocześnie usługi, dostawy lub roboty budowlane, do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy ustawy dotyczące głównego przedmiotu zamówienia.

 

Ustawa rozstrzyga jednocześnie jak należy rozumieć główny przedmiot zamówienia, jeżeli zamówienie obejmuje równocześnie:

  • usługi i dostawy lub

  • usługi i usługi społeczne oraz inne szczególne usługi.

W takim przypadku główny przedmiot zamówienia powinien zostać określony przez ustalenie, która z szacowanych wartości danych usług lub dostaw jest wyższa.

 

W innych przypadkach (a więc przede wszystkim, gdy mamy do czynienia z robotami budowlanymi i jednocześnie usługami lub dostawami) zamawiający powinien kierować się celem udzielenia zamówienia. Poprzez ustalenie takiego celu możliwe będzie wskazanie, który element zamówienia ma charakter główny, a który poboczny. Oczywiście nie bez znaczenia będzie także ustalenie i porównanie rozmiaru i wartości wspólnie udzielanych zamówień.

 

Warto również dodać, że zgodnie z art. 29 ust. 1 nowej ustawy PZP, zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy, zaniżać wartości zamówienia lub konkursu, lub wybierać sposobu obliczania wartości zamówienia. Wykluczona zatem jest między innymi możliwość sztucznego łączenia różnych rodzajów zamówień, bez żadnego związku wynikającego ze wspólnego celu lub zdarzenia, wyłącznie w celu uniknięcia zastosowania bardziej rygorystycznych przepisów ustawy PZP.

 

Wróć na BLOG →

Zaciekawił Cię artykuł? Sprawdź najnowsze wpisy na blogu:

19 grudnia 2023
Prezes UZP obwieścił nowe progi unijne, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. Komisja Europejska co 2 lata weryfikuje progi unijne i w razie potrzeby dokonuje ich korekty. Jednocześnie
01 sierpnia 2023
  Na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości został zamieszczony kolejny mój artykuł pt. "Podział zamówienia publicznego – udział MŚP w zamówieniach o dużej wartości". Z artykułem jest dostępny pod tym linkiem.
07 lutego 2023
W przypadku gdy interpretacja przepisów ustawy budzi poważne wątpliwości lub wywołuje rozbieżności w orzecznictwie, Prezes UZP może wydać opinię w tym zakresie. Jednym z zadań Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych określonych

BLOG prowadzi:

MACIEJ WRUK

- radca prawny, specjalista z zakresu zamówień publicznych i prawa cywilnego

Więcej o mnie →

Moje specjalizacje →

Kontakt

Twój e-mail (wymagane):

Twój numer telefonu:

Treść wiadomości (wymagane):

Oświadczam, że zapoznałam/em się z Polityką prywatności. (wymagane)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Kancelarię Radcy Prawnego Maciej Wruk moich danych osobowych zawartych w niniejszym formularzu w celu skontaktowania się ze mną w opisanej sprawie. (wymagane)

 

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Maciej Wruk

Kancelaria Radcy Prawnego

+48 661 611 500

kancelaria@wruk.pl

ul. Wagi 30/5, 61-244 Poznań

nr konta bankowego: 31 2490 0005 0000 4500 4899 1416

NIP

782-239-76-71

REGON

302127528

Zapraszam do kontaktu!

 

Znajdziesz mnie także na:

© Copyright by Maciej Wruk, Poznań 2020