kancelaria@wruk.pl

 

+ 48 661 611 500

Maciej Wruk

Kancelaria Radcy Prawnego

BLOG

— Zamówienia publiczne w praktyce  —

Zasady udzielania zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi

13 kwietnia 2022

Zamawiający udzielając zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi może skorzystać z ułatwień proceduralnych.

 

Jeżeli zamawiający zidentyfikuje dane zamówienie jako zamówienie na usługi społeczne i inne szczególne usługi, to powinien zastosować regulacje określone w art. 359 - 361 ustawy PZP.

 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

 

 

Usługi społeczne i inne szczególne usługi

 

Ustawa PZP definiuje zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi jako zamówienia klasyczne lub zamówienia sektorowe, na usługi wymienione odpowiednio w załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE (tzw. dyrektywy klasycznej) oraz załączniku XVII do dyrektywy 2014/25/UE (tzw. dyrektywy sektorowej). Definicja ta jest zawarta w art. 7 pkt 34 ustawy PZP. Ze szczegółowym omówieniem tej definicje możesz zapoznać się w moim artykule, który znajduje się pod tym linkiem.

 

 

Zasady udzielania zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi

 

Przypomnijmy, że na gruncie poprzedniej ustawy prawo zamówień publicznych, zamawiający mógł z dużą swobodą kształtować zakup usług społecznych i innych szczególnych usług w zakresie zamówień, które nie przekraczały progów unijnych. Jeżeli bowiem wartość zamówienia była niższa niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 750 000 euro (w przypadku zamówień innych niż zamówienia sektorowe lub zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa) lub 1 000 000 euro (w przypadku zamówień sektorowych) ustawa PZP z 2004 r. nie miała zastosowania.

 

Aktualnie ustawodawca objął zakresem nowej ustawy PZP wszystkie zamówienia usługi społeczne i inne szczególne usługi, jeżeli ich wartość jest równa lub większa niż 130 tys. zł. W zależności jednak od tego czy dane zamówienie przekracza lub nie przekracza progów unijnych zastosowanie znajdą odmienne regulacje. Zgodnie z przyjętą zasadą, przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi stosuje się przepisy ustawy PZP właściwe dla:

  1. zamówień klasycznych, o wartości równej lub przekraczającej progi unijne - jeżeli wartość zamówienia wyrażona w złotych jest równa lub przekracza równowartość kwoty 750 000 euro (z uwzględnieniem zmian opisanych poniżej);
  2. zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne - jeżeli wartość zamówienia wyrażona w złotych jest mniejsza niż równowartość kwoty 750 000 euro, nie mniejsza jednak niż równowartość kwoty 130 000 złotych.

 

Warto dodać, że przedmiotowe przepisy art. 259–361 ustawy PZP nie znajdują zastosowania do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

 

 

Uproszczenia proceduralne dla zamówień unijnych na usługi społeczne i inne szczególne usługi

 

Zamawiający, udzielając zamówień, których wartość zamówienia wyrażona w złotych jest równa lub przekracza równowartość kwoty 750 000 euro, może nie stosować przepisów ustawy dotyczących:

 

  1. obowiązku powołania komisji przetargowej;
  2. obowiązku składania oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy PZP (tj. oświadczeniu o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, w zakresie wskazanym przez zamawiającego), na formularzu jednolitego dokumentu;
  3. minimalnych terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert;
  4. obowiązku żądania dokumentów jako podmiotowego środka dowodowego;
  5. przesłanek wyboru trybu udzielenia zamówienia, w przypadku trybu negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego.

 

Oczywiście, skorzystanie z powyższego uprawnienia (w pełnym lub wybranym zakresie) jest dla zamawiającego całkowicie fakultatywne. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby ich nie zastosować.

 

W przypadku zamówień, których wartość zamówienia wyrażona w złotych jest mniejsza niż równowartość kwoty 750 000 euro, nie mniejsza jednak niż równowartość kwoty 130 000 złotych, zamawiający nie przewidział żadnych szczególnych odstępstw od procedury udzielania zamówień względem tych stosowanych dla zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne.

 

 

Ograniczenia podmiotowe

 

Dodatkowo, w przypadku zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi (niezależnie od ich wartości), zamawiający może zastrzec w ogłoszeniu o zamówieniu lub we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym, że o udzielenie zamówienia na konkretne usługi wskazane przez ustawę PZP, mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

 

  1. celem ich działalności jest realizacja zadań w zakresie użyteczności publicznej związanej ze świadczeniem tych usług oraz społeczna i zawodowa integracja osób społecznie marginowanych, o których mowa w art. 94 ustawy PZP (w szczególności chodzi tu m.in. o osoby niepełnosprawne, bezrobotne czy z zaburzeniami psychicznymi);
  2. nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników;
  3. struktura zarządzania nimi lub ich struktura własnościowa opiera się na współzarządzaniu w przypadku spółdzielni, akcjonariacie pracowniczym lub zasadach partycypacji pracowników, co wykonawca określa w swoim statucie;
  4. w ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających dzień wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi nie udzielono im zamówienia na podstawie tego przepisu przez tego samego zamawiającego.

 

Usługi, w przypadku których zamawiający może wprowadzić ww. ograniczenia podmiotowe, obejmują wyłącznie zamówienia na usługi zdrowotne, społeczne oraz kulturalne określone następującymi kodami CPV: 75121000-0, 75122000-7, 75123000-4, 79622000-0, 79624000-4, 79625000-1, 80110000-8, 80300000-7, 80420000-4, 80430000-7, 80511000-9, 80520000-5, 80590000-6, od 85000000-9 do 85323000-9, 92500000-6, 92600000-7, 98133000-4, 98133110-8.

 

Należy również pamiętać, że ustawodawca ograniczył czas trwania umów w przypadku wprowadzenia ww. ograniczeń podmiotowych. Umowa taka nie może bowiem zostać zawarta na okres dłuższy niż 3 lata.

 

 

Wróć na BLOG →

Zaciekawił Cię artykuł? Sprawdź najnowsze wpisy na blogu:

19 grudnia 2023
Prezes UZP obwieścił nowe progi unijne, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. Komisja Europejska co 2 lata weryfikuje progi unijne i w razie potrzeby dokonuje ich korekty. Jednocześnie
01 sierpnia 2023
  Na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości został zamieszczony kolejny mój artykuł pt. "Podział zamówienia publicznego – udział MŚP w zamówieniach o dużej wartości". Z artykułem jest dostępny pod tym linkiem.
07 lutego 2023
W przypadku gdy interpretacja przepisów ustawy budzi poważne wątpliwości lub wywołuje rozbieżności w orzecznictwie, Prezes UZP może wydać opinię w tym zakresie. Jednym z zadań Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych określonych

BLOG prowadzi:

MACIEJ WRUK

- radca prawny, specjalista z zakresu zamówień publicznych i prawa cywilnego

Więcej o mnie →

Moje specjalizacje →

Kontakt

Twój e-mail (wymagane):

Twój numer telefonu:

Treść wiadomości (wymagane):

Oświadczam, że zapoznałam/em się z Polityką prywatności. (wymagane)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Kancelarię Radcy Prawnego Maciej Wruk moich danych osobowych zawartych w niniejszym formularzu w celu skontaktowania się ze mną w opisanej sprawie. (wymagane)

 

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Maciej Wruk

Kancelaria Radcy Prawnego

+48 661 611 500

kancelaria@wruk.pl

ul. Wagi 30/5, 61-244 Poznań

nr konta bankowego: 31 2490 0005 0000 4500 4899 1416

NIP

782-239-76-71

REGON

302127528

Zapraszam do kontaktu!

 

Znajdziesz mnie także na:

© Copyright by Maciej Wruk, Poznań 2020